Meesterstukken 2021

Winnaars van de Meesterstukken en miniaturen studenten Vakschool Edelsmeden in Schoonhoven 2020/2021

Op zaterdag 19 februari 2022 vond in het Nederlands Zilvermuseum in Schoonhoven de prijsuitreiking plaats van Meesterstukken en Miniaturen 2020/2021 van de Zadkine Vakschool voor Edelsmeden. Door corona zijn de twee jaren samengevoegd. Studenten konden in aanmerking komen voor de Juryprijs, Videoprijs, Miniatuurprijs en Publiekprijs. De prijzen werden door de studenten met groot enthousiasme in ontvangst genomen.

 

Met de prijzen kunnen studenten een vliegende start maken in hun smeedcarrière. De sponsors van de prijzen zijn JUWON, Rob Glastra Fotografie Schoonhoven, Bijou Moderne, BirGem, Fa. G.J. van den Bergh Zilverwerken, Herens & Herens, Artis Causa & Vakschool Schoonhoven, Vrienden van het Nederlands Zilvermuseum,  Vakschool Schoonhoven/ROC Zadkine.

 

Meesterstuk van Brigitte van Galen
Foto: Rob Glastra
22022-035
Fotografie: Rob Glastra

Juryprijs

De juryprijs van de Meesterstukken van de Vakschool 2020-2021 ging naar Jessie Spitteler! Karin Voskamp, directeur van de Vakschool Schoonhoven, maakte de winnaar bekend. De jury bestond uit Esta Barends (docent vormgeving Vakschool, Gabri Schumacher (edelsmid Artis Causa), Marcel Teheux (directeur Zilvermuseum). Zij roemden haar stuk onder meer om de bijzondere steenzetting. Richard Schaaf en Joran van Bart kregen een eervolle vermelding.

Jessie zat zelf in het buitenland en was via een videoverbinding aanwezig. De prijs werd in ontvangst genomen door de moeder van een  medestudent (Puck de Kock). Die moeder bedankte namens Jessie en Jessie deed meteen een oproep voor een baan, omdat ze nog werk zoekt als goudsmid; ‘Wilt u een technisch goede goudsmid? Bel dan Jessie!’ Dus voor wie nog zoekt; de contactgegevens kunnen via het Zilvermuseum verkregen worden.

Jessie Spittler: ‘Mijn Futuristische armband Cyberpunk van zirkonium heeft 14-karaat Gouden elementen. De steen in het midden is een Fancy cut amethist. De andere stenen zijn: peridoot, blauwe topaas, toermarlijn (roze en groenblauw) palm citrien, robijn en saffier. Uitgangspunten en bronnen voor het ontwerpen van mijn meesterstuk zijn schoonheidsbeelden en idealen: de verwachtingen die vervagen en/of veranderen. Waarom ziet de toekomst er zo uit en hoe komt dat? De vraag die ik mijzelf stelde om tot een concept voor het meesterstuk te komen richtte zich op ‘het er fraai uitzien’ én het functionele aspect van een sieraad. In de toekomst zullen mensen langer leven. Het lichaam slijt, dus na een tijdje zullen er onderdelen vervangen moeten worden. In eerste instantie zal dit functioneel zijn maar als het er ook nog eens fraai uitziet is dat mooi mee genomen. Ook dragen mensen hun identiteit bij zich als technologische chips. We stappen steeds meer af van het eigen lichaam naar meer een eigen bewustzijn dat vervolgens naar een ander lichaam verplaatst kan worden. Dus -het lichaam- doet er straks niet meer toe…’

Foto: Rob Glastra
21179-070 Richard Schaaf
Fotografie: Rob Glastra
Richard Schaaf

Eervolle vermelding

Richard Schaaf, kreeg een eervolle vermelding: ‘In mijn schouderstuk heb ik de balans gezocht tussen een fantasy/sci-fi esthetica en functionaliteit. Ik heb fantasy elementen gecombineerd met een functionele vorm en ambachtelijk figuratief smeedwerk. De schouderstukken op zichzelf staan als statussymbool. Het biedt ruimte voor decoratie en figuratief smeedwerk, ook met zicht op dingen als heraldiek. Ik ben uitgekomen bij een uniseks schouderstuk met de focus op draagcomfort. De linker schouder wordt bedekt, omdat vanuit historie de linker schouder minder actie zag in verband met een niet dominante arm en het dragen van een schild.

Joran van Bart

Eervolle vermelding

Joran van Bart kreeg ook een eervolle vermelding, vanwege zijn leuk verhaal erbij.

Joran: ‘Het standbeeld van een geabstraheerd varkensskelet is gemaakt van het eerste gehalte zilver, met 14 karaat geelgouden slagtanden en een massief 14 karaat geelgouden hart met twee robijnen hangend in de ribbenkast. Het geheel is op een notenhouten voet met een kleine lade geplaatst. Ik heb altijd al een fascinatie gehad met varkens en zwijnen. Afgelopen jaar heb ik samen met mijn vriendin een eigen varken groot mogen brengen. Hij staat nu op een landgoed met varkenshouderij in de buurt, waar we vrijwilliger zijn geworden. We voeren en verzorgen daar iedere zondag de varkens. Het varken als dier heeft zo een nog grotere impact op mijn leven gekregen. Als je het object ziet moet er aan te zien zijn dat het om een varken gaat. Ik heb niets tegen abstraheren maar het gaat om een varken:

Skelet, bot, hart. Mijn fascinatie met de natuurlijke vormen van het skelet en botten moet absoluut in mijn meesterstuk terugkomen. Dit is wat ik wil maken, waar ik mee bezig wil zijn.

Mijn ‘Hart’ volgen, dit is wat ik wil doen, en natuurlijk staat dit ook symbool voor de liefde voor mijn eigen varkens…’

Eervolle vermelding Joran van Bart
Previous slide
Next slide
Wie het kleine niet eert...

Prijs beste miniatuur

Laurens van Rens (Manager Cursus & Training – Zadkine Vakschool Schoonhoven) reikte de prijs voor de Miniatuur uit. De 1e prijs gaat naar Anna Boeije, zij maakte een zilveren fiets die ook daadwerkelijk goed werkt, met een gouden ketting als ketting. Technisch zeer goed. De 2e prijs ging naar Joris van Dongen, hij maakte een levensechte draaimolen. De 3e prijs was voor de bijzondere klassieke Duikhelm van Servier van Velthuijsen.

De Gordel van Hippolyte

Videoprijs

Ubbo Scholten van Aschat, voorzitter van de Vrienden van Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven, reikte de Videoprijs uit aan Merel van der Klugt, Gordel van Hypolite.

Het zilveren collier met amazoniet, turquoise en azuriet. Het collier kan op meerdere manieren gedragen worden, opgespeld, zoals in het oude Griekenland (Hellenistische periode) gebruikelijk was, of om de nek gehangen met een verlengketting. Ook is het mogelijk om het collier te demonteren tot een smaller collier en een paar oorbellen.

 

Merel van der Klugt: ‘De Gordel van Hippolyte In de Griekse mythologie was Hippolyte de koningin van de Amazones, haar gordel komt uit de mythe van Heracles, waarin Heracles de gordel moet stelen als een van zijn opdrachten. In deze mythe wordt de gordel zelf nauwelijks beschreven, dit gaf mij veel vormgevingsvrijheid. Ik heb er voor gekozen om iedere schakel een symbool te maken voor iets wat voor de Mythische Amazones belangrijk was en wat door hun koningin gedragen zou worden. De Amazones waren ruiters en Krijgers, vandaar de symbolen van het hoefijzer en het geknikte zwaard (kopesh) ook heb ik de vleugels van de overwinningsgodin Nike en de maan van de jachtgodin Artemis verwerkt.’

Previous slide
Next slide
Ubbo Scholten van Aschat met Merel van der Klugt en de Gordel van Hypolite
Foto: Rob Glastra
IMG_20220224_134748
Stemmen tellen

Publieksprijs

Van 27 januari 2022 tot 18 februari kon het publiek ook hun stem uitbrengen op de geëxposeerde stukken. Zij waren het meest onder de indruk van het stuk van Thijn Kellenaers.

Scroll naar boven